Etusivu › Foorumit › RC-purjehdusfoorumi › Dragon Force 65 (DF65) › Säätäminen › Vastaa aiheeseen: Säätäminen
Tein aloittelijan ohjeet A+ purjeelle joka on pääasiallinen purje kisoissa. En ole kärkipurjehtijoita kisoissa joten voittavaa venettä ei näillä ohjeilla saa. NÄmä ovat sellaisia perusasioita joita kaakon harjoituksissa korjataan kun vene ei kulje. Kun taitoa karttuu, pääsee hienosäätämään, mutta näillä säädöillä saa aloitelija veneen pysymään muiden veneiden matkassa. Monesti säätämällä voit pilata hyvän kisan. Kaakon porukan kanssa on opittu että, älä säädä jos vene kulkee.
Itse säädöt. Siniset nuolet: (purjeen vatsa) edessä 25 mm, takana 25 mm. Kun tuuli kovenee, lisää vatsaa eteen ja vähennä takaa. Tuulen hiljentyessä vähennä vatsaa edestä, lisää taakse. Keltaiset nuolet eli skuuttikulmat: edessä 40 mm, takana 15mm. Fokan puomin tulisi sisään vedettynä olla kannessa veneen vasemmalla puolella olevan metallirenkaan yläpuolella. Jos puoli on liian ”sisällä”, ei tuuli pääse kulkemaan fokan etupuolelta ison purjeen takapuolelle (huom. fokan twisti). Ison purjeen puomi ei saa olla sisään skuutattuna veneen keskilinjalla. Parempi jos ison puomin pää on rungossa olevan laatikon sisäreunassa. Mitta puomin päästä veneen takana olevaan naruun on n. 15mm. Tähän liittyy myös punaiset nuolet eli purjeiden twistit. Fokan twisti tulisi olla n. 60mm purjeen reunasta mastoon. Jos fokan ja maston välinen sola on liian kiinni, purje ”pakkaa” eikä vene kulje. Ison twisti olisi hyvä olla n. 40 mm. Kun tuuli kovenee, kannattaa lisätä twistiä tai säätä ison skuuttia hiukan auki. Näin vähennät tuulen purjeisiin kohdistavaa voimaa.
Balanssi. Itse pyrin siihen että vene on säädetty niin ettei kryssiessä (pyritään vastatuuleen) ei minun tarvitse koskea ohjaimeen, vaan vene etsii itse optimaalisen nousukulma ja pysyy siinä. Jos vene kääntyy liian ylös tuuleen, jää se helposti piihin. Tällöin täytyy isoon purjeeseen kohdistuvaa voimaa pienentää tai fokkaan kohdistuvaa voimaa lisätä. Voit tehdä sen esimerkiksi lisäämällä ison twistiä (punainen nuoli) tai muuttamalla skuuttikulmaa (keltaiset nuolet). Todella usein aloittelija tuskailee kun vene on piissä, tämä johtuu usein siitä että vene on liian luovikärkäs eli nousee liian herkästi tuuleen.
Jos vene ei kulje suoraan ja nousee kryssiessä toisella halssilla piihin ja toiselle nousukulma valuu, voi vika olla vinossa olevasta peräsimestä. Itse olen piirtänyt tussilla runkoon merkit joista näen että peräsin on suorassa, sekä peräsimen maksimi kääntökulmat.
Muiden kanssa harjoittelemalla oppii. Samaan lopputulokseen pääsee monella erilaisella säädöllä. Tärkeää on, että jossain vaiheessa ymmärtää miten eri säädöt vaikuttavat veneeseen.
Youtubesta löytyy säätöohjeita esimerkiksi kanavalta ”DF65 DF95 Dragon Force Tuning Tips”
”Wynnum Manly Radio Model Yacht Club” Beginners to winners kanavalta löytyy perussäännöt kilpailuihin.
Linkatkaa tähän alle säätöohjeita ja kertokaa omia kokemuksia säätämisestä. Mie tarkennan mittoja (nyt muistin varaisia) kun päästään taas purjehtimaan.
- Tätä vastausta muokkasi 6 kuukautta, 2 viikkoa sitten Joni Hinkkuri.


